poniedziałek, 31 października 2011

Poradnik kupującego

ZJ/ZG poradnik kupującego...

Po znalezieniu  wymarzonego JEEPa ZJ/ZG w pierwszej kolejności weryfikujemy cechy charakterystyczne dla roku i modelu – zderzaki, grill, wyposażenie – zabieramy się za:
1. Oględziny z zewnątrz czy: szczeliny są równe, czy są paski ( nie wszystkie modele je posiadają ), czy lampy są jednakowe,  czy szyby mają taką samą datę produkcji, czy uszczelki drzwi i klapy nie są poprzecierane, czy napisy są równo przyklejone.
2. Oględziny wnętrza: czy działa cała elektryka – fotele, lustra, wycieraczka tył, podgrzewanie foteli, radio, czy wykładzina bagażnika nie jest wilgotna.
3. Oględziny pod maską: czy silnik jest suchy, czy nie ma czegoś poskręcanego na drut i taśmę, czy pas przedni nie lata, kontrola płynów – silnik, skrzynia, płyn chłodniczy – czy są i w jakim stanie.
4. Oględziny pod maską z uruchomionym silnikiem: czy silnik pracuje równo i normalnie, czy nie piszczą rolki i łożyska, w V8 – jak pracuje napinacz paska, w R6 czy nie słychać wydechu – lubiący pękać kolektor jest częstą awarią. W silnikach R6 częste jest charakterystyczne klekotanie silnika. Mogą to być: pompa oleju, popychacze. Silnik 2,5TD: Należy uważnie posłuchać pracy, wszelkiego rodzaju dźwięki typu: puf puf mogą wskazywać na awarię silnika tak jak i twardniejące węże wodne, wszelkiego rodzaju ,, korki w zbiorniczkach,, również. Silnik powinien pracować równo,  dość głośno z charakterystycznym klekotem wiekowego diesla.
5. Oględziny zawieszenia: obejrzenie zawieszenia bez podnośnika jest dość trudne, należy obejrzeć amortyzatory czy są suche, czy nie ma popękanych gum wahaczy, osłon przegubów z przodu. Jeżeli istnieje możliwość  podniesienia auta sprawdzamy luzy piast przednich, luzy na wałach, oglądamy wahacze, drążki i końcówki drążków, przy okazji należy obejrzeć skrzynię biegów i skrzynkę redukcyjną, czy są suche.
6. Silnik w czasie jazdy: czy przyśpiesza równo, nie szarpie, czy nie ma podejrzanych odgłosów w samym silniku i układzie wydechowym.  Dobrze jest zagrzać silnik do maksymalnej dopuszczanej temp. i obserwować jego zachowanie.
7. Układ napędowy w czasie jazdy: sprawdzić czy skrzynia przerzuca płynnie biegi w obie strony, czy działa kikdown ( automat ). Sprawdzić wszystkie położenia reduktora – w zależności od wersji. W reduktorze NP249  sprawdzić działanie visco: maksymalnie skręcić kierownicę na biegu D oraz R. Samochód powinien sam ruszyć, po dodaniu gazu nie powinno występować blokowanie ani przeskakiwanie kół tylnych. Rozpędzić auto i wsłuchać się czy nie dochodzą żadne szumy czy wycia z przodu bądź z tyłu auta, co wskazywało  by na zużycie mostów. Sprawdzić skuteczność hamulców.
8. Dodatkowo: wykonać kluczykowanie, sprawdzić dokumenty i zgodność nr. VIN,

Dokumenty o jakich powinniśmy pamiętać przy odbiorze auta:

1.
     umowa kupna-sprzedaży,
2.
     dowód rejestracyjny pojazdu,
3.
     umowa ubezpieczenia OC wraz z potwierdzeniem opłaty składki,
4.
     karta pojazdu (obowiązkowo, bo w przeciwnym razie nie przerejestrujemy auta),

w przypadku gdy auto posiada LPG dodatkowo:

5.
     karta gwarancyjna instalacji gazowej,
6.
     homologacja instalacji gazowej,
7.
     homologacja butli gazowej,

1 komentarz:

  1. Jak najbardziej takie sytuacje się zdarzają i moim zdaniem również warto jest mieć w takim przypadku dobre ubezpieczenie. Nawet ja niedawno czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/kary-za-nieprzerejestrowanie-samochodu/ jakie mogą być kary za nieprzetestowanie samochodu.

    OdpowiedzUsuń