wtorek, 1 listopada 2011

Skrzynia AW4 rarytas w moim jeepie

AW4(często w opie ogłoszenia napisane japońska skrzynia biegów).

Automatyczna, czterostopniowa skrzynia biegów wykorzystywana w Jeepach XJ Cherokee oraz MJ Comanche w latach 1987 - 2001. Ponadto, w jedynym roku modelowym 1993 montowaną ją w połączeniu z 4-litorwym silnikem AMC 242 w modelu ZJ Grand Cherokee. W większościu przypadków AW4 przenosiła napęd z silników AMC 242 (4.0L, I6) oraz sporadycznie z AMC150 (2.5L I4). Przełożenia skrzyni:  2.80, 1.53, 1.00 & .75.
AW4 to skrzynia lekkiego i średniego obciążenia, choć znana jest ze swojej wytrzymałości w trudnych warunkach. W opinii naszej i innych użytkowników jej mankamentem jest ogromna ilość wydzielanego ciepła i niezbyt wydajne przenoszenie momentu obrotowego przez sprzęgło hydrokinetyczne. Nie zmienia to faktu, ze pod względem mechanicznym, to bardzo przyzwoita skrzynia, która odpowiednio utrzymywana będzie służyć długo i bezawaryjnie.

AW4 ma 130 cm długości. We wcześniejszych modelach wałek wyjściowy miał 21 zębów, w modelach HO od 1991 zastosowano wałek 23-zębowy.

Jako podstawowy model skrzyni w XJ Cherokee, AW4 współpracuje z reduktorami NP/NV231 oraz NP/NV242. Na rynku dostępne są także zestawy adaptacji do reduktora Dana 300 przydatne przy instalacji AW4 np. w modelach ery CJ

Skrzynia ma zasadnicze plusy w stosunku do skrzyni 42RE
Skrzynia ma prosty odpowietrznik w porównaniu do 42RE nie trzeba nic wiercić 
oraz Triptronic który można skonstruować samemu lub kupić gotowca
skrzynia 42RE nie ma takie możliwości

Jak sprawdzić czy mamy taką skrzynię ? bardzo prosto wystarczy spojrzeć na drążek zmiany biegów są pozycje 1-2 i 3
ewentualnie możemy się wczołgać pod samochód i sprawdzić miskę olejową jeśli jest prostokątna to znaczy że mamy AW4

1 komentarz: